CopyTrack copyright claim: Hoe te handelen
Onlangs ontving ik een mail van copytrack.com. Een bedrijf dat misbruik van beeldmateriaal opspoort. Heb je geen licentie voor een foto die je online gebruikt, dan sporen ze je op en zorgen ze dat de rechthebbende alsnog een vergoeding ontvangt.
Tenminste, dat in ideale wereld waar bedrijven eerlijk zijn en burgers soms het auteursrecht overtreden zonder dat ze daar nou echt kwade bedoelingen mee hebben...
Dat de praktijk heel wat weerbarstiger is ben ik onlangs achter gekomen. Met dit artikel wil ik iedereen helpen die in dezelfde situatie terechtkomt. In mijn geval, de claim op een foto die ik op een legitieme stockfoto website had gekocht. Maar het kan ook de situatie zijn dat je de foto helemaal niet hebt gekocht maar gewoon ergens gedownload (dom, dom, dom...) Maar ook dan helpt dit vast met geld besparen!
13 mei 2024 10:05 - Een claimmail van copytrack.com
Op maandagmiddag 13 mei 2024 ontving ik deze mail. Kort samengevat, op uw website gebruikt u een foto waarvoor u geen licentie heeft. Omdat u gebruik gemaakt heeft van het beeldmateriaal het verzoek 350,- over te maken naar copytrack ter compensatie. Wilt u de foto nog een jaar gebruiken dan kunt u nog eens 300 euro overmaken of de foto direct verwijderen. Ik werd direct zenuwachtig, dat zijn nogal bedragen. Idiote bedragen trouwens... Waar had ik die foto ook alweer vandaan. De laatste jaren gebruik ik alleen foto's van gratis stockfoto websites en betaalde websites met een abonnement. Ik zat theoretisch goed, maar hoe kan ik dat aantonen. Heb ik de licentie nog? Bij gratis stockfoto websites download ik niet altijd de licentie. Hoe heb ik dan bewijs?
13 mei 2024 17:03 - Licentie gevonden
Ik heb, ooh wat een geluk, mijn licentie gevonden: Ik had de foto aangeschaft via Envato Elements en deze stond netjes in mijn portfolio. Goed, dat is fijn. Opsturen en dan zijn we daar ook weer vanaf... Maar... wacht even... Stel dat ik die licentie nou niet had gevonden, hoe los ik dit dan op dacht ik bij mijzelf. Stel dat de licentie kwijt was, hoe ga ik hier dan mee om. Ik ga voor een stockfoto toch geen 350 euro afrekenen... als ik gewoon een valide licentie heb (die ik weliswaar niet meer kan terughalen, maar toch...)
13 mei 2024 19:30 - De eerste reactie naar copytrack
Bij dit soort dingen is niet reageren meestal niet de beste optie. Copytrack wil een reactie binnen 7 dagen, dat is prima. Dat betekent niet dat je in die periode moet betalen. Wil je er snel vanaf, speelt geld geen rol, dan kun je altijd marchanderen over de prijs en alsnog betalen. Zou ik nooit doen. Hap niet te snel toe, geef het gewoon wat tijd.
Ik was niet van plan te betalen. En realiseerde me, dat ik niet de underdog ben (dat voelt zo als die mail binnenvalt) maar een gelijkwaardige partij voor Copytrack. Ik bedacht een e-mail voor Copytrack die er samengevat zo uitzag:
- Ik ga de claim in behandeling nemen.
- Verzoek 1: Stuur me bewijs dat copytrack namens de rechthebbende beeldmateriaal handelt.
- Verzoek 2: Stuur me bewijs dat de rechthebbende onbetwist eigenaar is van het beeldmateriaal.
- We hebben na de reactie op deze mail 30 dagen nodig voor de behandeling
- We willen dit graag oplossen
Zie hier de mail die ik stuurde.
1Goedendag,
2
3Hierbij bevestigen we de ontvangst van uw claim met betrekking tot zaaknummer: XXXXXX.
4
5U claimt het eigenaarschap van een foto met Hit No .: 82032981, omschrijving: Op voorgrond man met helm en graafmachine op de achtergrond. Volgens u is de rechthebbende: CONCEPT-PRODUCTION
6
7Om de claim verder te kunnen behandelen, verzoeken we u:
8
9- Een machtiging te overleggen waarin is vastgelegd dat gerechtigd bent op te treden namens deze rechthebbende.
10- Bewijsstuk (namens rechthebbende) van het eigenaarschap van het betreffende materiaal te overleggen.
11
12Ik verzoek u deze stukken, ons uiterlijk 23 mei 2024 per mail toe te sturen op het adres myemail@maildomein.com.
13
14We zullen na ontvangst van de bewijsstukken de claim uiterlijk binnen 30 dagen verder in behandeling nemen.
15
16Hartelijke groet,
17
18Ton Snoei
15 mei 2024 12:54 - Reactie van copytrack
Copytrack stuurt mij een e-mail met een 3 pagina's lange PDF waarin ene Ernest Dayang van CONCEPT-PRODUCTION uit Frankrijk, Copytrack heeft gemachtigd om namens hem op te treden. OK, verzoek 1 is beantwoord. Maar, een reactie op verzoek 2, het eigenaarschap, was nergens te bekennen. Wel wordt er aangedrongen op betaling van het claimbedrag. Gaan we ook nu weer niet doen.
16 mei 2024 19:33 - Reactie naar copytrack
We doen wederom een verzoek aan Copytrack om bewijs aan te leveren dat rechthebbende de onbetwiste eigenaar is van het beeldmateriaal. Dit keer een expliciet verzoek met uitleg hoe zijn wat mij betreft kunnen bewijzen dat Ernest Dayang van CONCEPT-PRODUCTION rechthebbende is van de betreffende foto.
Ondertussen
Tussen de bedrijven door heb ik niet stil gezeten. Nu ik een naam had van de 'rechthebbende' (Ernest Dayang) heb ik een reverse image search gedaan op de foto. Via deze website kun je een foto uploaden en zal je een overzicht krijgen van o.a. stockfoto sites die de betreffende foto aanbieden. Hiermee kon ik achterhalen wie volgens de stockfoto websites wie de foto aanbood.
Daar rolde een heel andere naam uit. Een fotograaf uit Roemenie. Heel apart! Wat is de connectie tussen beide Ernest Dayan uit Frankrijk en deze Roemeen? Na contact te hebben gehad met de Roemeense fotograaf (via zijn website en contactformulier), bleek: Hij is de eigenaar van de foto, heeft de foto niet aan een andere rechthebbende overgedragen en kent Ernest Dayang en CONCEPT-PRODUCTION niet! "WTF is die gast mee bezig?"
Kortom, er is een Fransman die claimt rechthebbende te zijn van een foto waarvan een Roemeens fotograaf eigenaar is. Natuurlijk kan deze fotograaf dat beweren maar het feit dat zijn naam op elke stockfoto website met deze foto wordt genoemd, zegt genoeg. Hij moet de eigenaar wel zijn en niet ene Ernest Dayang.
Op Trustpilot blijkt de naam CONCEPT PRODUCTION vaker te worden genoemd in verband met Copytrack. Zou het een fout zijn van Copytrack of is het gewone een brute scam. De trustpilot score zegt een hoop.
20 mei 2024 18:22 - Reactie van Copytrack
Zij geven aan dat de informatie die zij eerder hebben aangeleverd voldoende is om de claim te onderbouwen. Zij geven aan dat zij de claim zullen doorzetten en dat ik het claimbedrag moet betalen.
21 mei 2024 09:00 - Reactie naar Copytrack
Geen. Ik reageer niet meer op de mail van Copytrack. Ik heb mijn bewijs, zij hebben geen bewijs. Ik ga niet betalen.
1 december 2025 10:00
Het is doodstil gebleven. Eerder in het jaar heb ik contact gehad met de eigenaar van CONCEPT PRODUCTION. Die kwam met een vaag verhaal dat hij het druk had en geen tijd had om naar deze issue te kijken...
Copytrack legitiem?
Iedere persoon kan zich inschrijven op het platform van Copytrack. Daarna is het mogelijk beeldmateriaal te upload en Copytrack te verzoeken te gaan handhaven op de licenties. Copytrack incasseert bij de claim 45% van het claimbedrag. Zoals zij zelf zeggen ter dekking van de juridische kosten. De uploader van het beeldmateriaal incasseert 55% procent!
Maar uit dit geval blijkt dat Copytrack in ieder geval volstrekt geen controle doet of de rechthebbende daadwerkelijk de eigenaar is van het beeldmateriaal dat hij upload. Of anders, willens en wetens dit ziet als een lucratieve manier om geld te verdienen.
Ik heb in dit geval zelf de proef op de som genomen en een account gestart bij Copytrack. Het is verbazingwekkend makkelijk om te starten met claimen van beeldmateriaal. Een verificatie dat ik de eigenaar ben van het materiaal waarvoor ik wil laten claimen ben ik niet tegengekomen.
Veel website-eigenaren zullen direct van schrik het bedrag maar betalen om er vanaf te zijn. Zodra je laat merken dat je je licentie niet kan leveren, bijten ze zich vast en zullen je steeds weer pushen om te betalen met de dreiging van een rechtszaak. Dit is natuurlijk een fantastisch businessmodel. Upload wat foto's, maakt niet uit waarvandaan. Copytrack claimt en het geld stroomt binnen. De echte eigenaar van het beeldmateriaal weet van niets.
Daarnaast hanteert CopyTrack een aanvullende strategie: zelfs na betaling en verwijdering van de afbeelding blijven zij zoeken naar eventuele overgebleven foto's, thumbnails bijvoorbeeld. Indien er nog ergens een versie van de afbeelding te vinden is, wordt er een nieuwe claim opgestart die meestal een heel stuk hoger is als de oorspronkelijke claim – een tactiek waarbij de oorspronkelijke (vaak legitieme) claimer in veel gevallen geen extra vergoeding ontvangt.
Samenvattend lijkt CopyTrack een systeem te hebben ontwikkeld dat, hoewel functioneel voor legitieme fotografen, vooral draait op het innen van vergoedingen met minimale juridische consequenties. Dit roept serieuze ethische en juridische vragen op over de werkwijze van het bedrijf.
Hoe te handelen
Wat te doen bij een claim van Copytrack. Je hebt volgens mij deze opties:
Kom je er, net zoals ik, achter dat de rechtmatige eigenaar van het beeldmateriaal niet de claimer is bij Copytrack? Dan kun je de Copytrack mailconversatie gewoon stoppen. Ze zullen kunnen je hier nooit voor, voor de rechter slepen.
Als je het niet kunt achterhalen? Sta er op dat CopyTrack bewijst dat de rechthebbende waarvoor zij optreden, onbetwistbaar kan aantonen dat hij de eigenaar is van het beeldmateriaal. Zij willen jouw licentie zien? Dan wil jij weten wie de daadwerkelijke rechthebbende is. Kunnen zij dat niet aantonen, dan hebben ze geen poot om op te staan.
Zij helpen uiteraard ook legitieme eigenaren van beeldmateriaal. Is dat in jou situatie het geval. Probeer dan in ieder geval je licentie te achterhalen. Lukt dat niet, houdt de discussie gaande en neem de tijd. Zolang je in overleg bent kost het hun tijd en is de kans groter dat het claimbedrag omlaag gaat. Onderhandel, als er bijvoorbeeld 350 euro wordt geclaimd, terwijl je de foto kunt kopen voor een tientje, biedt dat aan of het dubbele.
Vrijwaring
Dit artikel is geschreven op basis van mijn eigen ervaringen en is geen juridisch advies. Ik ben geen jurist en dit artikel is geen vervanging voor juridisch advies. Raadpleeg altijd een jurist als je in een soortgelijke situatie terecht komt.